Lite update

Jag insåg just att jag varit fruktansvärt dålig på att berätta vad jag egentligen har haft för mig de senaste dagarna här i stora staden.

I lördags fick jag prata svenska nästan en hel dag! Moa hemifrån Norrköping skrev till mig på Facebook och berättade att hon sett att jag är här och att hon skulle hit på semester och undrade om vi inte kunde ses. Jag tror vi har träffats någongång på högstadiet, när hon gick i samma klass som min gamla bästa vän Vickan. Vi begav oss i alla fall till Montmarte och gick upp till Sacre Coeur där vi åt baguette,  väldigt franskt! Sedan blev det en ordentlig promenad och en sväng på metron innan vi kom till Pére Lachaise, kyrkogården där bland annat Edit Piaf, Jim Morrison och Oscar Wilde är begravda. Därefter gick vi till Bastille där jakten på macaroons började! Tillslut hittade vi de små färgglada bakelserna och de var helt okej goda.

I söndags var jag i svenska kyrkan, de hade påskmarknad! Till min stora lycka sålde de mitt absoluta favoritgodis, Anthon Bergs marsipanägg så jag passade på att köpa lite (behöver jag ens berätta att de är slut nu?). Sedan var det tacobuffé som gällde och jag träffade en massa härliga personer. Ibland känns det faktiskt väldigt skönt att träffa svenskar och få prata sitt eget språk, man behöver liksom inte använda hjärnan så mycket då!

I måndags träffade jag Moa igen, vi möttes vid Centre Pompidou och åkte till Jardin des Plantes där vi åt lunch. Väldigt fin park som måste vara helt fantastisk när det börjar blomma ordentligt. Om några veckor kommer det nog vara ännu finare, så dit planerar jag att ta med mamma och pappa när de kommer och hälsar på. Dessutom var det ganska kallt och blåsigt så det förstörde också lite. Därefter bestämde vi oss för att kika in på ett stort shoppingcenter vid Montparnasse, men ingen av oss tyckte väl att det var någon höjdare. På kvällen åkte jag faktiskt till Svenska kyrkan igen, det vankades nämligen besök av författaren Katarina Mazetti som skrivit bland annat Grabben i graven brevid. Jag hade tagit fel på tiden och var där en timma tidigare och det hade hon också, så vi satt och småpratade lite och hon var hur trevlig som helst. 

Igår hade jag, Rachel, Ann och Anna (några av de andra tjejerna i klassen) planerat att gå till Musée de Orsay efter skolan. Sagt och gjort, vi gick dit men ångrade oss när vi såg kön som ringlade sig över nästan hela det lilla torget utanför. Utan att överdriva hade den varit trehundra meter om man ställt alla på rad. Sedan fick vi förklarat för oss att det berodde på att det är påsklov, så vi bestämde oss för att gå dit nästa vecka istället och ägnade tiden åt en långlunch. Jag hann med en sväng på Champs-Elysée med, mest för att slippa undan regnet som föll ner som spön i backen. Och jag hade inget paraply, för det har någon stulit. I kyrkan av alla ställen! Det var leopardmönstrat och fint men från H&M och det säger väl en del om kvaliteten. Hur som helst hoppas jag att den som trånade så efter mitt paraply känner sig nöjd med sitt "fynd" när paraplyet vänder sig ut och in i blåsten. Ha! För övrigt pratade jag med mamma en hel timma på Skype igårkväll, efter att hur länge som helst har svurit över mitt "usla headset" som jag inte hört något i, löste jag problemet genom att starta ljudet på datorn. Bra där Linn! Och så gick jag och nojade mig över att få solmonella halva kvället, då jag upptäckt att kycklingfilén som jag fick till middag till 95 % var helt rå. Vilket jag märkte efter en halv tugga. Men än så länge mårjag bra, och borde fortsätta göra det!

Och nej förresten, jag var inte på plats för att se när Eiffeltornet släcktes under Earth Hour. Jag såg det live på TV:n istället. Jag tog helt fel på dagen och hade fått för mig att Earth Hour skulle vara idag, noll koll med andra ord. Och lite dåligt samvete har jag faktiskt, men under nästa år ska jag kompensera för mitt misstag och släcka alla ljus och sådant under två timmar!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0