La Défense och historiska axeln

Innan helgen var jag i La Défense, tänkte att det var ett ställe som jag måste besöka. Det är ett superstort affärskomplex som man bestämde skulle byggas i utkanten av staden för att inte förstöra "det riktiga Paris", det vill säga den gamla arkitekturen. Här finns några av Frankrikes högsta byggnader, bland annat tvillingtornen Hermitage Plaza, 323 meter höga.




Gammalt möter nytt.



Jag hittade förresten ett superduperstort shoppingcenter, jag behöver väl inte ens skriva var jag strosade omkring de närmaste timmarna!


La Grande Arche.
Denna moderna version av Triumfbågen är en del av den så kallade historiska axeln som börjar vid Louvren och går helt rakt via Place de la Concorde, Champs-Elysées, Triumfbågen och slutar vid Grande Arche.

Nu åker jag till London i några dagar, tjingeling!


Kommentarer
Postat av: Maria

åh okej, vad spännande! det är riktigt kul att möta den franska kulturen, jag var ju i Montpellier i höstas och försökte lära mig franska jag med :). hur länge har du varit i Paris allt som allt?

kram!

2010-04-27 @ 11:09:16
URL: http://mochan.blogg.se/
Postat av: Mamma

Maffigt värre - känner sig säkert liten där man går.

Ha det i London!!

Många Kramisar

2010-04-27 @ 20:37:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0