Linns lax- och ta vad du har-gryta



Påsken må vara slut men lax har jag inte tröttnat på för det :-)

Igår slängde jag ihop en väldigt god och superenkel middag med laxfilé, äggnudlar och en massa grönsaker.
Grundreceptet hittade jag i Expressens bilaga GI & Hälsa, som i sin tur hittat det i boken Fina feta fiskar (visserligen följde jag det inte speciellt noga utan slängde mest i vad jag hittade i kylen).

Såhär enkelt var det:
 Bryn en gullök i stekpannan, skär laxfilén i små bitar och stek.
Lägg över löken och laxen i en wokpanna och kasta i vad du känner för, jag valde wokgrönsaker och röd paprika.
Nu skulle jag egentligen hälla i kokosmjölk, men det visade sig snart att vi inte hade det hemma, så det fick bli ca 2 dl vanlig mjölk istället (dock gick jag ju miste om kokossmaken såklart, men det fungerade alldeles utmärkt med vanlig hederlig mellanmjölk också). 
Därefter hällde jag i 1 msk fiskfond, 1,5 tsk soja, saften från en lime samt 2 tsk grön curry och lät det stå och puttra ett tag.

En kvart senare och en klick lätt créme fraiche och räkor senare hade jag en supersmaskig (men lite för stark) middag framför mig. I och för sig ville jag ju göra rätten för att jag var sugen på kokosmjölk så hela poängen försvann ju egentligen, men mätt och belåten blev jag ju ändå!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0