Lundi / måndag

Hej igen!

Nu senaste dagarna har det inte blivit mycket till rapportering härifrån, antingen har jag inte orkat, inte hunnit eller så har jag helt inte haft någon lust till att blogga. Men nu måste jag ju berätta om mina senaste små äventyr. I måndags när vi satt och väntade i klassrummet sådär lite lagom måndagsmorgontrötta, kommer vår lärare in och utbrister "ändrade planer, vi ska på museum!". Så vi fick en varsin karta och så bar det av på promenad i den underbara vårsolen. När vi nåt vårt mål stod vi utanför Musée Jacquemart André.

Det var ett väldigt konstintresserat par som bodde där för X antal sekler sedan och nu har deras hem blivit ett konstmuseum med dyrgripar från bland annat Dali, Rembrandt och Van Dyck. I audioguiden (har aldrig riktigt fattat grejen med dem, man hör ju ändå bara 25 % av vad som sägs i den) berättades det också lite om arkitekterna som ritat de olika salongerna och rummen. Bland annat berättades om en som hade blivit nekad att rita Operan, men som fick rita en marmortrappa i husets hall istället. Ha, vilket nedköp! Stackare.

Tillbaka på Boulevard Poissioniére där skolan ligger, var vi fruktansvärt hungriga så jag och Sebastian (som går i min klass och som också är från Sverige) gick och åt lunch på Francesca, en kedja med prisvärd och mumsig pasta. Sedan fortsatte jag min dag med diverse klädesplagg i diverse provhyttar i diverse affärer och kom hem med lite smått och gott. Ja, en bra måndag var det!


Jag tog inga bilder men däremot tog jag mig rättigheten
att googla och här ser ni den berömda(?) marmortrappan.

Bild: Parisvision


Kommentarer
Postat av: sandra

konst är vackert å fascinerade :P

2010-03-24 @ 23:45:21
URL: http://textbok.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0